Showing posts with label Review. Show all posts
Showing posts with label Review. Show all posts

February 19, 2024

Review PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir

Bila sudah masuk 30 siri ini, mudah sangat terkena selsema. Bukan sekadar itu sahaja, dengan keadaan cuaca yang tidak menentu, mudah sangat terkena demam dan batuk. Tahun lalu sahaja berapa kali pergi klinik disebabkan demam, selsema, batuk beserta pakej tekak bengkak. Doktor pun sudah kena sebab sudah menjadi pesakit tetap di situ. 

Sewaktu Shailla lihat-lihat di dalam shopee, Shailla tertarik dengan satu produk ini. Kebaikkan produk ini adalah dapat memberi kelegaan pada orang yang sedang demam, selesema, batuk dan seangkatan dengannya. Melihat dari review para pengguna memang menyakinkan. 



Ini salah satu review yang Shailla tertarik ketika membaca di komen. Kalau korang nak tengok lebih banyak komen tentang produk ini, boleh tekan je link diatas itu. Daripada komen-komen yang Shailla baca itulah membuat Shailla ingin mencuba produk ini. 

PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir


Inilah produk yang Shailla maksudkan itu iaitu PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir. Disebabkan banyak review yang baik tentang produk ini, membuat Shailla ingin mencubanya. Jadi Shailla terus memesan produk ini bersama dengan produk tambahan yang lain di Shoppee. Untuk produk tambahan itu, nanti Shailla cerita pada entry seterusnya. Shailla cuba sebotol dahulu, jika sedap dan bagus seperti yang mereka cerita, Insyallah akan tambah lagi. Harga sebotol PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir yang Shailla beli ketika itu adalah RM19.92. 

Oxymel merupakan sejenis ramuan herba turun temurun sejak zaman dahulu kala. Khal pula adalah perahan buah-buahan terpilih yang akan diperap bagi menghasilkan cuka. Manakala In-Sanivir adalah ramuan yang di adun khas untuk memberi kelegaan pada orang yang sedang demam, selesema, batuk dan seangkatan dengannya. Kami adunkan ketiga-tiga ramuan ini untuk menghasilkan minuman cuka yang terbaik untuk kesihatan anda.

Tiada Bahan Kimia
Tanpa Bahan Pengawet
Tanpa Sebarang Gula
Tanpa Sebarang Perisa
Tanpa Sebarang Pewarna

KEBAIKAN PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir


Antara kebaikan yang korang boleh dapat jika mengamalkan minuman OXYMEL KHAL In-Sanivir adalah OXYMEL KHAL In-Sanivir ini sangat bagus untuk kesembuhan selesema, batuk, demam. Selain itu ia juga dapat meredakan segala macam jenis masalah dan gejala common flu. Untuk korang yang mempunyai masaalah sakit kepala, produk ini juga dapat meredakan masalah sakit kepala, pening dan seumpamanya.

Untuk yang sering hadapi masaalah selsema seperti Shailla, produk ini boleh
meredakan masalah selesema, kahak, dan mengecilkan mukus di rongga. Yang sering hadapi  masalah sakit tekak, batuk, demam, produk ini dapat memberi kelegaan daripada sakit tekak, batuk, demam dan seumpamanya.

Lain-lain kebaikkan lagi adalah seperti bertindak sebagai fast respons melawan virus berkaitan common flu, melancarkan pernafasan yang tersumbat akibat selesema dan membuang angin dalam badan. Jadi korang akan mudah sendawa dan membuang angin.


BAHAN-BAHAN PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir:

Sebagai pengguna, kita perlu menitik beratkan juga dahulu bahan-bahan yang terkandung dalam sesuatu produk. Selain membaca pengalam daripada pengguna, kita juga perlu periksa terlebih dahulu bahan-bahan dalam sesuatu produk itu juga.

Antara bahan-bahan yang terkandung dalam OXYMEL KHAL In-Sanivir adalah seperti Cuka kurma ajwa, Madu Hutan Tropika, Ekstrak Daun Pudina, Ekstrak Rumpai Laut, HALAL dan diyakini suci lagi bersih. Buatan tangan dan Perapan sendiri.


Pengalaman Mengguna PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir


Dapat sahaja produk ini, terus Shailla cuba. Asalkan ingat rasa dia kurang menyenangkan seperti produk yang pernah Shailla cuba sebelum ini. Hakikatnya rasa dia sangat sedap. Rasa madu dengan berasa angin daun mint memang best. Lepas makan rasa segar sahaja. Asal Shailla cuba separuh sudu sahaja. Bila sudah rasa sedap terus tambah 2 sudu. Sukatan untuk minum PATI OXYMEL KHAL In-Saniviradalah 2 hingga 3 sudu makan. Dalam hati terdetik juga, ini kalau anak-anak rasa, pasti dia minta lagi. Silap-silap tidak sampai sebulan.

Kebetulan sehari selepas produk sampai Shailla adalah selsema sikit. Selepas sarapan pagi terus makan. Alhamdulillah keesokannya selsema tidak ada lagi dan hidung tidak tersumbat. Bila usia sudah meningkat ini biasalah badan sakit sana sini dan mudah tidak sihat. Jadi bila ada minuman seumpama ini sangat bagus. Selain dapat melegakan sakit , dapat juga untuk dijadikan minuman kesihatan. Bak kata pepatah lebih baik mencegah daripada terkena. 

Macam Shailla ini memang badan penuh dengan angin. Kalau waktu bekerja bila sampai waktu petang itu, memang kadang itu rasa pening macam ada benda yang tidak terlepas. Hanya orang yang badan banyak angin sahaja faham situasi itu.

Tambah pula minuman ini anak-anak boleh minum juga jadi mudah untuk seisi keluarga. Setiap keluarga memang perlu ada. Sebab bagi Shailla, anak-anak bila dah minuman ini pasti akan suka juga dengan keenakan rasanya.

Jika ditanya adakah Shailla akan beli lagi produk ini? jawapannya semestinya ia. Kerana bagi Shailla sangat berbaloi dengan kebaikkannya serta harga yang mampu milik.


CARA-CARA PENGGUNAAN:


Dewasa - 1 sudu besar sekali minum, diambil selepas makan. Diikuti minum air putih 2 gelas. Minum dua kali sehari atau bila perlu atau sehingga gejala sembuh.

Kanak-kanak - Untuk kanak-kanak berumur 4 tahun ke atas.1 sudu kecil selepas makan diikuti minum air putih 2 gelas. Minum dua kali sehari atau bila perlu atau sehingga gejala sembuh.

CARA PENYIMPANAN:

Simpan pada suhu bilik. Elakkan daripada haba panas dan cahaya matahari. Tidak perlu disimpan dalam peti ais.

Produk ini sesuai untuk para preppers. TIADA tempoh luput had masa. Boleh disimpan untuk jangka masa panjang dan tidak rosak. Simpan di tempat kedap udara pada suhu bilik, rasa tidak berubah bahkan menjadi lebih likat dan enak. Jadikanlah ia sebagai satu prepping anda!

Untuk Maklumat Lanjut :



May 10, 2023

Korban Di Mekah Jauh Lebih Murah Berbanding di Malaysia

Sebagai umat Islam, kita semua sedia maklum bahawa ibadah korban merupakan antara ibadah yang amat dituntut dan digalakkan.

Menurut pendapat alim ulama ibadah korban bermakna penyembelihan haiwan ternakan tertentu pada tarikh mengikut kalendar Islam.

Tarikh yang dimaksudkan itu adalah jatuh pada tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah bagi setiap tahun.

Perintah Allah agar umat Islam melaksanakan korban ini adalah disyariatkan pada tahun ke-2 hijrah sekali gus dengan perintah solat Aidiladha dan juga zakat.

Hukum melaksanakan ibadah korban adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat digalakkan. Malah, pelaksanaan ibadah ini bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Ilahi.

Berlainan dengan mazhab Syafi’e, iaitu mazhab majoriti umat Islam di Malaysia, beberapa ulama mazhab Hanafi berpendapat bahawa korban hukumnya wajib.


Selain melakukan ibadah korban di tempat sendiri, korang juga boleh melakukan ibadah korban di luar negera seperti di Mekah mengikut kemampuan masing-masing. Kabanyakkan orang melakukan ibadah korban di luar negara kerana faktor kewangan dimana ibadah korban di luar negera jauh lebih murah.

Seperti semua tahu, korban yang terbaik adalah yang dibuat sendiri, dilihat depan mata, dimasak dan dijamu pada orang ramai. Namun, ada dikalangan kita yang tidak mampu atas sebab kos, masa, dan keadaan. Maka ibadah korban di Mekah ini adalah alternatif.


Pasti korang terfikirkan, boleh percaya ke melakukan ibadah korban di Mekah?. Shailla juga salah sorang yang pernah melakukan ibadah korban di Mekah untuk anak nombor 2. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar siap dapat Sijil Digital perlaksanaan akan diberi beserta gambar dan video Proses Korban.

UTS Trading menyediakan platform Korban dan Aqiqah secara atas talian untuk memudahkan urusan korang. Amal Korban menjamin pelaksanaan korban dengan lancar dan disalurkan kepada komuniti yang tepat.

UTS Trading dah 8 tahun berpengalaman dalam melaksanakan ibadah KORBAN di tanah suci Mekah.
  1. Paling murah dipasaran
  2. Paling dipercayai dan berpengalaman
  3. Servis yang pantas dan cekap
  4. Kami uruskan ibadah qurban anda dari A to Z.
  5. Ganjaran pahala berganda Qurban di tanah suci.
  6. Sijil Digital perlaksanaan akan diberi beserta gambar dan video Proses Korban.

Paling penting sebelum korang perlu periksa dahulu pihak yang mengendalikan korban itu adakah betul sahih. Korang juga boleh baca sendiri review jujur pelanggan bagi memastikan pihak itu pengurusan itu jujur dan amanah.Ibadah korban ini sebaiknya dilakukan setahun sekali tetapi disebabkan kekangan kewangan membuatkan ramai yang tidak mampu melaksanakannya.

Mengapa harga kambing korban disana lebih murah berbanding Malaysia? ini kerana kambing adalah makanan asasi di sana berbanding kita di Malaysia menjadikan harganya lebih rendah.


Bukan itu sahaja, ada negara tertentu yang penduduknya ramai fakir dan miskin. Mereka lebih memerlukan sumbangan daging yang jarang sekali dapat dirasai. Kalau korang hendak tahu, daging korban ini akan dieadarkan dibeberapa negara islam yang miskin seperti :

Azerbaijan Bangladesh - Burkina Faso - Chad - Comoros - Djibouti - Gambia - Ghana Guinea Bissau - Guinea Conakry - Iraq - Jordan - Lubnan Liberia – Mali - Mauritania Mauritania - Mozambique Niger – Pakistan - Palestin - Senegal - Sierra Leone - Sudan - Syria - Tanzania. 

Selain itu, Pusat sembelihan yang ada di tanah haram ini adalah dilesenkan dan diberikan permit. Pusat sembelihan yang terdapat di tanah haram adalah kurang daripada 10 tempat.


Kadangkala bukti bergambar atau video secara individual tidak dapat diberikan. Ini kerana terdapat beberapa faktor seperti:

  1. Jemaah Haji tahun 1444H 2 juta orang
  2. Purata sembelihan setiap orang Jemaah 1 ekor kambing iaitu sembelihan dam dan korban
  3. Sembelihan korban yang dibuat oleh penduduk setempat dan orang luar di tanah haram sekitar 1 juta ekor kambing
  4. Menjadikan jumlah keseluruhan sembelihan dalam masa 4 hari iaitu 10,11,12, dan 13 Zulhijjah sebanyak 3 juta ekor kambing
  5. Jumlah ini tidak memungkinkan pusat sembelihan memberi bukti berbentuk gambar atau video secara individu.




Untuk Info Lanjut

Facebook :

Web:

Whatsapp:

Korban Sebagai Tanda Taqwa & Keikhlasan
"Daging dan darah binatang korban itu tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya adalah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu"
(Surah Al-Haj:37)

Terima Kasih

December 24, 2022

Persiapan Awal Beli Barang Persekolahan 2023 di Pusat Pakaian Hari-Hari Cawangan Sungai Buloh

 Assallammualaikum

Alhamdulillah, isnin yang lalu, anak-anak Shailla telah selamat bersunat. Mereka bersunat di dewan anjuran perstuan penduduk. Memang seronok mereka diraikan dengan kedatang Bomba menyiram mereka dengan pili bomba memang semasa itu melompat-lompat keseronokkan kena siram. Selain itu juga mereka dapat pelbagai hadiah. Sebelum bersunat memang seronok mereka berlari-lari tanpa tahu erti sunat sebenar. Habis sahaja sunat memang menangis dan menyesal budak-budak ini. Nasiblah bersunat sekali seumur hidup. hihihi.

Beberapa hari sebelum sunat, sebenarnya Shailla berfikir juga untuk buat persiapan beli barang-barang sekolah sebelum atau selepas sunat. Fikir punya fikir sehinggalah sampai sehari sebelum mereka hendak bersunat, petang itu juga Shailla pergi membeli kelngkapan barang persekolahan mereka. Lagi pula, Kalau hendak tunggu diorang betul-betul baik sunat makan masa juga, lebih baik beli awal-awal senang nanti. Lagi pula sebelum diorang sunat kita happy dulu dengan belanja barang keperluan persekolahan. Jadi petang itu, kami ke pusat pakaian yang berdekatan sahaja dengan rumah Shailla. 


Kalau bercerita tentang pakaian sekolah, memang tempat yang Shailla tuju adalah tidak lain tidak bukan Pusat Pakaian Hari-Hari. Untuk Shailla yang jenis golongan berpendapatan sederhana ini, memang Pusat Pakaian Hari-Hari menjadi pilihan kerana pakaian mereka berkualiti dan mampu milik. 

Kalau korang hendak tahu, Pusat Pakaian Hari-Hari ini mempunyai lebih 95 rangkaian cawangan di seluruh negara. Shailla pergi yang cawangan di Sungai Buloh. Ketika sampai disini memang tidak ramai orang memandangkan masih awal sebenarnya untuk membeli kelengkapan sekolah. Tetapi bagi Shailla beli awal lagi elok dan senang untuk membuat pilihan. Memang banyak pilihan pakaian dan peralatan sekolah yang terdapat di sini. 


Antara koleksi kasut Jony&Jerry yang terdapat disini. Macam-macam rekaan ada, pilih sahaja yang mana berkenan dihati. Dari yang bertali hinggalah yang pakai pelekat. Untuk peringkat umur anak Shailla, Shailla lebih suka beli yang jenis pelekat kerana senang pakai dan buka. Untuk yang bertali pula, mungkin nanti diorang dah besar sikit bolehlah, kalau tidak nanti kita juga mangsa untuk hari-hari ikat tali dan buka tali kasut mereka.


Anak-anak paling suka bahagian beg kerana terdapat pelbagai pilihan yang ada. Dari beg size sekolah tadika hinggalah ke sekolah menengah. Harganya juga berpatutan. Shailla sebagai ibu pun ramabang mata melihat terutama beg sekolah budak-budak tadika memang comel-comel semuanya.


Paling senang cari adalah beg abang. Sebab abang punya citarasa simple sahaja. Dia memang dari dulu suka corak abstract macam itu. Corak-corak macam ini memang dari jauh dah nampak. Jadi mudah untuk Areez membuat pilihan.



Si Aqeef ini pula sangat cerewet, agak lama juga untuk dia membuat pilihan. Susah juga untuk kami yakinkan dia bahawa beg roda tidak sesuai untuk bawa ke sekolah tadika kerana size yang besar jadi sukar untuk masuk dalam almari beg yang tersedia di tadika. Akhirnya adik kata hendak bawa beg ini untuk pergia bercuti lebih kurang macam beg bagasi..Hahaha..Tetapi, hahaha banyak sangat tetapi, kalau korang hendak tahu, akhirnya kami berjaya yakinkan adik untuk ambil beg kecil. Makanya beg yang adik pegang itu tidak jadi ambil..Fuhhh..lega.



Bagi Shailla, bahagian ini agak sukar sikit kerana anak-anak Shailla berkejar-kejaran di dalam kedai. Memang susah untuk mereka mencuba pakaian sekolah. Jenuh juga untuk suruh mereka mencuba baju sekolah. Nasiblah ketika ini orang tidak ramai, jadi mudah untuk Shailla memilih size yang sesuai untuk mereka.


Beginalah rupanya hasil dari paksa Areez mencuba baju sekolah. Hahaha. Areez dapat dua helai baju sekolah kebangsaan jadi mudah untuk berulang pakai. Kalau sehelai sahaja sakit jugalah untuk berulang pakai dan cuci. Untuk harga baju dan seluar adalah berasingan.


Ini pula untuk baju sekolah agama Areez. Sebenarnya samping warna hijau, tetapi si Areez ini sangat yakin yang dia akan jadi pengawas tahun hadapan jadi kami layankan jelah dia bergambar sambil pakai sampin warna merah walaupun hakikatnya samping kami tidak beli pun.hahaha.


Takkan abang sahaja dapat bajukan, adik pun mestilah dapat juga. Tahun 2023, adik masuk tadika 6 tahun. Semoga tahun depan adik dapat anugerah cermelang lagi ya adik, ingat saja-saja ke ibu belanja beli baju baru ini..hahaha...takdelah gurau je!. Tapi kalau korang hendak tahu, adik memang suka melukis dan mewarna kebanyakkan aktiviti dekat rumah banyak dihabiskan untuk mewarna dan melukis. Tetapi, haaa...ada tetapinya dia suka mewarna guna magic color. Memang sebulan sekali juga kami beli colour magic dia, nasib beli dekat kedai "merah" sahaja..wakaka.




Sudah beli baju dan beg, macam tidak lengkapan pula jika tidak ambil sekali peralatan menulis. Anak-anak Shailla dua-dua ambil sorang satu pencil box dan juga pencil menulis. Itupun diorang nak ambil botol air juga tetapi telah dipangkah oleh Shailla kerana botol air dirumah sudah banyak. kalau buat koleksi, memang penuh satu almari.


Hasil tangkapan ketika berbelanja di Pusat Pakaian Hari-Hari. Penuh jugalah satu bakul. Nasib suami sudah azan kat telinga, kalau tidak mahu 2 bakul juga Shailla sambar.hahaha.



Semasa di kaunter jangan lupa untuk scan dan tebus RM20 off jika korang berbelanja RM100 ke atas. Kalau  ikutkan pada maklumat disitu, tawaran ini valid sampai 31 December 2022 sahaja. Jadi cepat-cepat datang ke Pusat Pakaian Hari-Hari untuk dapatkan tawaran ini hampir sampai ke penghujungnya melainkan pihak Pusat Pakaian Hari-Hari tambah lagivalid date dia.hihihi.


Alhamdulillah, sedikit sebanyak persiapan anak-anak Shailla untuk bersekolah sesi 2023 hampir lengkap, walaupun masih awal tetapi nanti takdelah kalang kabut menjelang sesi persekolah 2023 buka semua sudah tersedia ada.


Promosi kembali ke sekolah kembali lagi!

FREEGIFT calendar untuk setiap pembelian RM30 dan keatas dalam satu resit!

Marilah Pergi Hari-Hari!

95 Hari-Hari seluruh Malaysia: www.hari.com.my/locator
Hari-Hari Online Store: http://ehari.com.my 
Hari-Hari Shopee: http://shopee.com.my/harihari_ 

Untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh layari website: 

www.hari.com.my dan pembelian online: www.ehari.com


Sekian Terima Kasih

July 21, 2022

Memenangi Hadiah Menarik Dengan "Jom Taksir Zakat"

 Assallammualaikum,

Hai semua, okay kali ini Shailla ingin kongsikan tentang "Jom Taksir Zakat" bersempena bulan taksir zakat Lembaga Zakat. Apa yang menarik tentang "Jom Taksir Zakat" ini adalah korang berpeluang untuk memenangi hadiah menarik dari pihak Lembaga Zakat.

Tujuan bulan taksir zakat ini diadakan adalah :

1. Mendidik dan mengajak umat Islam di Selangor mengira sendiri zakat dengan lebih mudah dan tepat.
2. Memberi kesedaran untuk taksiran jenis-jenis zakat harta.
3. Membentuk sentimen minda masyarakat untuk membudayakan taksiran dan bayar zakat setiap tahun.
4. Menggalakkan kaedah taksiran yang menyeluruh agar jumlah yang dizakatkan lebih tepat.
5. Menganjur dan mempelbagaikan aktiviti menarik di sepanjang tempoh program berlangsung.

Jenis-Jenis Zakat

1. Zakat Fitrah
Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

2. Zakat Harta
(Maal) adalah zakat yang diwajibkan apabila sudah mencapai nisab (mencapai jumlah tertentu) akan sesuatu harta tersebut. Zakat harta ini merangkumi hasil perniagaan, pertanian, hasil ternak, hasil temuan, emas, perak dan matawang dimana harta-harta tersebut memiliki kadar nisab yang tersendiri.
  • Zakat Pendapatan
  • Zakat Perniagaan
  • Zakat Wang Simpanan
  • Zakat Pelaburan
  • Zakat KWSP
  • Zakat Emas & Perak
  • Zakat Takaful
  • Taksiran Zakat 
  • Qada Zakat
Jadi korang boleh memilih samaada ingin melunaskan kewajipan zakat fitrah dan zakat harta. Lebih banyak korang berzakat, Insha Allah bertambah keberkatan punca rezeki korang.

Cara Tebus Baucar



1. Muat Turun & Log MasukMuat turun aplikasi mudah alih "ZakatSelangor" di App Store atau Play Store, kemudian, Daftar dan Log Masuk ke akaun anda. Apps ini merupakan Applikasi Rasmi Lembaga Zakat Selangor. Apps ini membantu pengguna membuat bayaran zakat, menyemak status bantuan zakat dan pelbagai perkhidmatan lain dengan mudah.

AppStore

GooglePlay

Antara fungsi lain yang terdapat dalam apps ini adalah:

• Buat Pembayaran semua jenis Zakat Harta dan Zakat Fitrah
• Buat Pembayaran FIDYAH secara online
• Semak Rekod Bayaran Zakat lepas
• Semak Status Bantuan Zakat yang dipohon (Asnaf)
• Semak Status Bayaran Zakat (Vendor)
• Simpan Kiraan Zakat
• Download Penyata Bayaran Zakat Tahunan
• Download Borang VCASH (Asnaf tiada akaun bank)
• Download Borang Bantuan Zakat
• Pengiraan Zakat
• Lokasi Cawangan Zakat Selangor
• Info Zakat terkini

2. Taksir & Simpan - Gunakan fungsi "Taksir" di dalam aplikasi ZakatSelangor, buat taksiran jenis-jenis zakat harta dan "Simpan Taksir Zakat"

3. Dapatkan Baucar dengan tebus baucar di cawangan LZS berdekatan dengan beserta bukti taksiran. Selagi stok masih ada. Promosi ini mengikuti garis panduan syariah penganjuran peraduan zakat, Lembaga Zakat Selangor.



Jom sertai Taksir zakat sebelum 31 Julai 2022 dan menangi hadiah menarik! Laksanakan kewajipan anda yang memberi ganjaran dunia dan akhirat dengan taksir zakat di https://jom.zakatselangor.com.my sekarang!


Selain itu, korang yang memohon bantuan zakat di Lembaga Zakat Selangor (LZS) kini boleh menyemak rekod bantuan secara atas talian melalui kemudahan platform eZakat Online

Melalui platform eZakat Online ini, korang hanya perlu hanya perlu mendaftar sebagai pengguna di https://ezo.zakatselangor.com.my/ dan seterusnya dapat mengakses rekod bantuan zakat yang diterima.
Ini merupakan alternatif bagi memudahkan korang untuk menyemak status permohonan bantuan. Selain menjimatkan kos dan masa, ia juga mudah diakses di mana-mana dan pada bila-bila masa.

Agihan Zakat

Setiap permohonan zakat akan dinilai melalui tapisan haddul Kifayah. Proses kelulusan permohonan agihan boleh diringkaskan seperti berikut :
  1. LZS terima permohonan borang yang lengkap dari pemohon.
  2. Permohonan zakat akan dibuat semakan berdasarkan kadar had kifayah dan maklumat dimasukkan dalam Sistem Agihan Zakat
  3. Proses siasatan akan dijalankan terhadap permohonan
  4. Pemohon diluluskan/ditolak
  5. Pemohon dikelaskan mengikut asnaf fakir atau miskin
  6. Sekiranya asnaf, bantuan zakat yang bersesuaikan akan diberikan

No tel : 1-300-88-4343


December 11, 2021

Tunaikan Zakat Secara Atas Talian Melalui Public Bank

  Assallammualaikum

Zaman semakin lama semakin moden. Begitu juga dengan teknologi yang semakin lama semakin canggih. Dulu kita perlu beratur panjang untuk membuat sesuatu pembayaran, namun sekarang semuanya hanya dihujung jari sahaja. Begitu juga dengan Membayar Zakat. Tidak perlu lagi korang apply cuti dan lenguh kaki semata-mata untuk membayar zakat.

Sekarang, korang boleh membayar Zakat melalui E-Zakat Pay sangat mudah dan pantas. Hanya beberapa klik maka selesailah urusan pembayaran zakat korang. Shailla pun baru lepas menbayar zakat kwsp. Dalam keseronokkan mendapat simpanan kwsp, jangan terlupa pula untuk membayar zakat. 


Cara Membayar Zakat Melalui Atas Talian



Bayar Zakat Secara Cashless Dengan Perbankan Public Bank

Pembayaran melalui kaedah ini terbuka kepada pembayar-pembayar yang mempunyai Akaun Simpanan atau Semasa dengan Agen Kutipan yang dilantik dan mendaftar sebagai pengguna kemudahan perbankan internet.

Bagi pembayaran zakat, pembayar hanya perlu melayari portal e-zakat di E-Zakat Pay dan klik pada pembayaran E-Zakat Pay untuk membayar zakat.

Cara pembayaran Zakat Melalui Public Bank:

Pembayar perlulah mempunyai akaun Public Bank terlebih dahulu bagi membuat bayaran secara atas talian. Caranya amat mudah.Korang hanya perlu ikuti langkah-langkah ini. 

1. Masuk Perbankan Internet

2. Klik PBe dan log masuk ke Perbank Internet Korang

3. Pilih “BillPay”>"OpenPayment"

4. Pilih "Pusat Pungutan Zakat WP"

5. Masukkan " Nama, No Ic, Jenis Zakat, Amaun"

6. Masukkan "No OTP"

7. Klik "Submit"

Lihat betapa mudah dan senangnya membayar zakat. Semuanya di hujung jari sahaja . Jadi, tiada alasan lagi untuk korang yang telah cukup syarat ini mengelak daripada membayar zakat.

Kelebihan Menbayar Zakat Melalui 

Tiada pendaftaran serta bayaran untuk menggunakan E-Zakat Pay

Pembayar tidak perlu mendaftar ataupun membayar untuk membuat bayaran zakat melalui kaedah ini. Pembayar hanya perlu mempunyai akaun bank, mempunyai ID dan Password dan boleh membuat pembayaran secara online di bank tersebut

Tiada bayaran tambahan dikenakan

Tidak, pembayar tidak dikenakan sebarang cas tambahan sekiranya membuat bayaran zakat menggunakan kaedah ini, akan tetapi terdapat had minimum iaitu RM 10 bagi setiap pembayaran melalui kaedah ini

Tiada pemasangan aplikasi untuk pembayaran zakat

Pengguna tidak perlu memasang apa jua bentuk perkakasan untuk menggunakan sistem ini. Walaubagaimanapun, pihak MEPS akan menyediakan pihak merchant (Lembaga Zakat Selangor) dengan "Seller plug-in" iaitu satu perisian keselamatan yang akan letakkan di dalam portal LZS (MAIS) bagi menjamin keselamatan pembayaran yang dilakukan.

Proses yang selamat

Keseluruhan transaksi di encrypted dengan 128 Bit SSL.

Oleh itu, semua maklumat yang dihantar adalah selamat seperti membuat pembayaran di website bank tersebut. Pengguna juga disahkan di platform internet banking untuk semua transaksi yang dilakukan.

Selain itu, kesemua pembayaran akan dilakukan dalam "real time online" iaitu proses debit daripada bank pembayar kepada akaun pembayar akan dijalankan pada masa itu juga dan proses pengeluaran resit bayaran zakat akan dilakukan dalam tempoh 14 hari bekerja.


Bukankah dengan memberi kepada orang lain, Allah akan memberi dan menggantinya dengan hal yang lebih baik? Tidak sesekali kita rugi sekiranya memberi dan membantu orang lain dengan hak dan barangan kita. Melalui amalan bersedekah juga akan melahirkan perasaan tenang dan bahagia.
Semoga korang mendapat lebih keberkatan rezeki apabila korang memenuhi tuntutan Allah s.w.t. Semoga Allah memudahkan kerja kita!






Marilah kita bersama-sama Sertai Jom Tunai Zakat dengan klik  bit.ly/zakatcashless2021 ini.



Untuk maklumat lanjut:



Facebook: Zakat Selangor

Instagram: @zakat selangor

No. Telefon: 1 300 88 4343

Emel: maklumbalasaduan@zakatselangor.com.my

July 29, 2021

Cermin Mata Anti Blue Light Tahan Lasak Dari Optom Eyecare


Assallammualaikum



Kalau korang hendak tahu, gadget yang hari-hari korang tatap itu akan menghasilkan blue light atau sinar biru yang berbahaya untuk kesihatan.? Blue light boleh menimbulkan kesan negatif pada pola tidur dan boleh mengundang berbagai penyakit mata.



Blue light merupakan sinar biru yang dipancarkan dari skrin digital seperti television, laptop, PC, smartphone, tablet, dan pelbagai gadget lain. sinar biru dipancarkan pada jumlah yang banyak dari skrin digital. Blue ight Tenaga Tinggi ini (antara panjang gelombang 400-420 nm) melewati kornea dan sampai ke retina.

Kesan pancaran Sinar Biru :
  1. Ketegangan Mata
  2. Keletihan
  3. Mata Kering,
  4. Penglihatan Kabur dan
  5. Sakit Kepala.
Disebab itu, Shailla membuat keputusan untuk mencari cermin mata anti blue light yang sesuai untuk kanak-kanak bagi melindungi mata anak. Ini bagi memastikan mata anak Shailla terlindung dari kesan buruk atau kerosakan mata untuk jangka panjang.

Tambah sekarang musim PKP. Anak Shailla ada belajar secara bertulis dan juga ada juga secara online. Jadi baik Shailla ambil pencegahan mata anak dari sekarang. Shailla telah memilih Optom Eyecare Bangi sebagai jenama cermin mata anti blue light untuk anak.

Apa yang menarik tentang Cermin Mata Anti Blue Light dari Optom Eyecare Bangi ini adalah:



1. Material khas mudah lentur dan tahan. Cermin Mata Anti Blue Light dari Optom Eyecare Bangi ini jenis mudah lentur (elastic), anti patah dan tahan lasak. Tidak mudah pecah dan rosak. Sesuai untuk anak-anak melakukan aktiviti lasak.

2. Direka untuk rasa lebih ringan sesuai dengan aktiviti kanak-kanak.
Reka bentuknya pula sangat ringan dan selesa. Tidak memberi tekanan pada hidung dan meninggalkan kesan pada muka.

3. Fitting frame-face direka tak mudah tertanggal.
Cermin Mata Anti Blue Light dari Optom Eyecare Bangi ini mempunyai pelbagai saiz dan sesuai untuk anak dari lingkungan umur 3 hingga 12 tahun. Mempunyai bentuk melengkung yang sesuai untuk semua bentuk muka. Tidak mudah tertanggal dan menyakitkan telinga.

4. Kurangkan keletihan mata dalam situasi penggunaan skrin gajet atau komputer yang berpanjangan.



Kalau korang nak tahu, Areez dari kecil ada katarak mata belah kanan. Menjalani 2 kali operation untuk buang katarak mata. Sekarang dalam proses pemulihan. Areez juga seperti kanak-kanak yang lain suka bermain telefon pintar. Walaupun kami meletakkan limit untuk dia bermain telefon pintar, penjagaan matanya tetap kami titik beratkan. kini Areez memiliki 2 kaca mata iaitu kaca ada power dan kaca tanpa power iaitu cermin mata anti blue light dari Optom Eyecare Bangi.


Dalam banyak-banyak pilihan warna yang ada, Areez memilih warna Hitam dan Merah. Shailla memilih kod TRD12 Black/Red. Penghantarannya juga sangat pantas. Sebaik parcel sampai, terus buka dan cuba. Alhamdulillah nasib pilihan Shailla sesuai dengan bentuk muka Areez. Siap senyum lebar lagi bila ada orang puji dia handsome mengenakan cermin mata ini..hihihi

Hampir seminggu Areez menggunakan cermin mata anti blue light ini, Areez tidak lagi kerap menggosokkan mata belah operation itu. Biasanya dia asyik menggosokkan mata ketika bermain gadget dan mata jadi kemerah-merahan. Alhamdulillah, sejak dia tidak kerap menggosok matanya, mata Areez pun tidak nampak kemerahan lagi. Shailla juga harap power mata belah mata yang operation itu semakin turun dan semakin pulih seperti mata normal kembali.

Untuk melihat lenih banyak rekaan dan jua tempahan boleh klik link dibawah ini:

www.instagram.com/optombangi
https://www.facebook.com/optombangi/
http://optom.com.my

Terima Kasih
Logo KBBA

Review PATI OXYMEL KHAL In-Sanivir

Bila sudah masuk 30 siri ini, mudah sangat terkena selsema. Bukan sekadar itu sahaja, dengan keadaan cuaca yang tidak menentu, mudah sangat ...