June 19, 2015

TRAVEL : Throwback bercuti di Pulau Redang, Terengganu

Assallammualaikum


Hai semua..ini merupakan entry berhabuk yang telah terperap di dalam draft selama setahun. Wahhh tahun lepas punya tahun ini baru nak upload. Sebenarnya bukan tidak mahu upload tapi saja nak tunggu setahun baru publish untuk refresh balik kenangan semasa bercuti honeymoon di Pulau Redang (sebenarnya ayat cover saja). Shaila plan untuk pergi bercuti ini, sebelum berkahwin lagi. Semasa itu, shaila tidak tahu pun kewujudan web booking hotel seperti agoda jadi shaila booking terus melalui chalet yang shaila hendak bermalam. Shaila ambil pakej 3 hari 2 malam termasuk pakej snorkeling. Shaila pergi bercuti menaiki kereta. Shaila bergerak selepas maghrib.Perjalanan shaila mengambil masa dalam 4 hingga 5 jam. Pada pukul 4.30 pagi, shaila sampai di bandar Shah Bandar Kuala Terengganu. Sementara menunggu subuh, shaila dan suami lepak minum dan makan di macdonald. Selepas subuh,Shaila dan suami bergerak ke Jeti Shah Bandar Kuala Terengganu. Sementara menunggu feri sampai, kami berjalan-jalan di pasar payang dan kedai terletak bersebelahan jeti.


Selepas mengambil tiket di kaunter Redang Holiday, lebih kurang 9.30 am shaila dan suami lepak di tempat menunggu sementara menunggu feri tiba. Terdapat beberapa kumpulan berbangsa china juga sedang menanti feri ketika itu.Perjalanan menaiki feri mengambil masa dalam 2 jam setengah.Setelah sampai, shaila dan suami check in di Redang Holiday.Gambar chalet lupa pula hendak hendak tangkap masa itu tapi suasana bilik dia sederhana TETAPI makanan dia tip top.


Shaila memilih Pulau Redang sebagai lokasi percutiaan shaila adalah kerana keindahan pantainya.Shaila memang dari kecil teruja melihat keindahan pantai dan mendengar deruan ombak pantai kerana kedua-dua element itu, sangat memberi ketenangan pada shaila. 


Selama 3 hari 2 malam berada di situ, aktiviti shaila dan suami adalah snorkeling dan pada sebelah malam pula, kami akan berjalan-jalan di tepi pantai sambil menikmati suasana malam di pantai.Tempat ini boleh di kategori sebagai tempat yang terpencil dan private kerana di pulau itu memang tidak banyak tempat boleh berjalan hanya ada kedai cenderahati dan kafe. Kalau untuk menenangkan jiwa yang kacau, tempat ini memang sesuai.


Dalam pakej shaila, terdapat 4 sesi snorkeling di tempat dan pulau yang berbeza. Muka tak payah cakap memang burn teruk tapi tidak kisah pun kerana yang penting seronok dapat tengok ikan-ikan bermain.


Pada hari yang ketiga, shaila dan suami rancang untuk tidak pulang ke rumah dahulu sebalik kami menyewa homestay dan menghabiskan masa berjalan-jalan di sekitar bandar terengganu. Cari punya cari maka terjumpalah homestay ini. Shaila tidak ingat apa nama homestay ini tetapi owner perempuan melayu.


Shaila memang suka hiasan terdapat dalam homestay ini. Hiasan dia lebih kepada gaya english.Walaupun bilik ini nampak kecik tetapi lengkap semua ada kecuali dapur memasak.


Pada sebelah petang, shaila dan suami pergi ke ICT iaitu Ikan Celup Tepung. Ikan, sotong dan udang (seafood) yang di goreng dengan tepung. Lokasi tempat makan ini terletak di ICT Haji Pok Long (Seafood) di Pantai Teluk Ketapang, Terengganu. Kedai makan ICT ini berhampiran dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Terengganu.Antara menu terdapat di sini ialah  makanan laut yang digoreng dengan tepung seperti ikan, sotong, udang. Keropok lekor, keropok goreng, pisang goreng, cucur udang, jemput-jemput, bihun goreng, air kelapa dan macam-macam lagi.Okay..sampai disini sahaja entry shaila..jumpa lagi di entry akan datang, Selamat Berpuasa.

Sekian Terima Kasih.

June 08, 2015

FOOD REVIEW : Laman Grill steak & Bar-B-que

Assallammualaikum dan selamat sejahtera semua..


Hai semua! Okay kali ini shaila ingin cerita tentang sau tempat makan yang shaila kunjungi bersama-sama rakan kerja shaila. Kunjungan shaila disini adalah untuk majlis perpisahan rakan kerja yang akan bertukar kerja ke tempat lain. Okay, restoran yang shaila maksudkan adalah Laman Grill staek & Bar-B Que. Lokasi restoran ini adalah beretmpat di Laman Seri Shah Alam.


Ini adalah menu yang shaila order. Untuk menu ini, shaila lupa pula apa namanya. Menu ini adalah burger ayam. Rasanya memang tip top.

 Australian Baby Lamb Foreshank

Yang ini pula, menu yang di order oleh rakan kerja shaila. Baby lamb dia memang sedap. Selain itu lembut dan tidak rase atau bau kambing pun.

 Fish n Chips an old time love writer

Hidangan ini pula, kalau lihat memang nampak sikit tetapi kalau dah makan memang tidak habis sebab rasa kenyang sangat. Selain itu rasa dia juga sedap. Kami memqng rancang order makan berlainan jenis kemudian kami akan bertukar-tukar hidangan antara satu sama lain.


Coklat adalah kegemaran shaila, jadi air coklat menjadi pilihan shaila.Rase air coklat dia memang sedap ditambah dengan ais krim vanila..yumyumyum..memang cukup perfect.


Sebelum pulang, kami sempat mengambil gambar beramai-ramai sebagai tanda kenangan. Rakan kerja shaila yang hendak berpindah office itu pakai baju biru. Sebenarkan makan tenghari kami, dia yang belanja, macam kelakar pula sepatutnya kami yang belanja tapi jadi lain pula, dia pula yang belanja. Apa-apa pun terima kasih kak Mas belanja kami, semoga berjaya ditempat baru.

Sekian terima kasih
Logo KBBA

WARNAI RAMADAN DI KLANA BEACH RESORT PORT DICKSON – SAJIAN NASI PADANG & SELERO NEGERI SEMBILAN

  Assallammualaikum Hai semua, minggu lalu Sha berkesempatan menghadiri pelancaran Bufet Ramadan 2024 bertemakan Nasi Padang & Selero Ne...