September 21, 2017

Jus Asam Kunyit Madu Atasi Masalah Angin Dalam Badan

Assallammualikum

Hai semua, kali shailla ingin berkongsi satu minuman yang mampu mengeluarkan angina-angin degil yang ada didalam badan itu. Shailla merupakan seorang ibu yang mempunyai dua orang anak. Masaalah angin ini sebenarnya telah sejati dalam diri. Mana tidak bukan mudah untuk menjaga pantang selepas bersalin ini, jika kurang bertungku makanya memang angin satu badan.

Kalau korang semua perasan,selalunya ibu-ibu yang baru lepas bersalin ini akan berhdapan dengan masalah perut buncit. Haaa..ini terjadi kerana usus kita mempunyai angin yang menyebabkan kita rasa kurang selesa.


Di sini shailla ingin kongsikan satu minuman kesihatan yang mampu untuk membuang angin di dalam badan. Minuman yang shailla maksudkan adalah Jus Asam Kunyit Madu. Kalau korang nak tahu, banyak khasiat yang terdapat di dalam jus asam kunyit madu homemade ini kerana ia dimasak dari bahan dan persediaan secara tradisional. Antara bahan yang terkandung di dalam jus asam kunyit madu adalah seperti ibu kunyit, halia, asam jawa , temu kunci, madu, saffron, habbatussauda dan gula melaka.

Setiap ramuan ni mengandungi manfaat yg tersendiri. Ibu Kunyit mampu menyembuhkan luka dalaman, mengempiskan perut, mencantikkan kulit, anti bakteria. Halia boleh mengeluarkan angin. Temukunci untuk kesegaran badan dan menambahkan tenaga,menghilangkan kelesuan dan keletihan badan. Saffron pula bagus untuk penjagaan dan kecantikkan kulit. Habbatussauda mampu menstabilkan gula di dalam darah dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Madu pula untuk tingkat daya ingatan, anti kanser, tingkatkan kesuburan suami isteri dan manisan pengganti gula. Manakala Gula melaka pula sebagai pemanis bersifat antioksidan juga mampu mencegah serangan asma.

Antara khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) 

Membantu menurunkan berat badan 
Bantu Rawat Masalah Kulit 
Bantu Proses Pencerahan Kulit Secara Alami 
Bantu Naikkan Aura Seri Wajah 
Bantu Rawat Haid Tidak Tratur dan Darah Kotor 
Bantu menstabilkan kolesterol dalam darah 
Bantu Buang Angin Dalam Badan 
Bantu Rawat Ibu Dalam Pantang atau Lepas Brsalin 
Bantu Melambatkan proses penuaan(awetmuda) 
Bantu Rawat Luka Jahitan Lepas Brsalin 
Bantu Rawat Masalah Rahim/Peranakan 
Bantu Rawat Masalah Bau Badan 
Bantu Atasi Masalah Keletihan 
Bantu kurangkan masalah gastrik 
Bantu Atasi Migrain/Kerap Sakit Kepala 
Menstabilkan gula dalam darah 
Tingkatkan kesuburan suami isteri 
Mencegah batuk/selsema/asma 
Melancarkan sistem pencernaan 
Menurunkan paras kolesterol




Cara pengambilan dia adalah minum 1/2 gelas (-/+60ml) pagi sebelum sarapan atau sebelum makan malam. Untuk kesegaran berterusan bolehlah letakkan didalam peti sejuk. Kesegaran akan kekal selama 2 hingga 4 minggu. Jus ini boleh diamalkan oleh wanita, lelaki mahupun anak dara. Jus ini boleh membuang angin dalam badan, mencantikkan kulit, awet muda, mengurangi lemak didalam badan, memperlambatkan proses penuaan, menyegarkan badan dan melancarkan peredaran darah. Rasanya masam-masam manis, segar dan semestinya sedap. Boleh diminum dalam keadaan sejuk atau suam. Macam shailla suka minum ketika sejuk.

Sejak shailla minum jus asam kunyit madu ini, apa yang shailla rasa adalah :

1. Badan menjadi ringan
2. Mudah buang air besar.
3. Tekak yang sakit semakin pulih
4. Mudah sendawa dan mengeluarkan angin badan.
5. Perut kempis sikit dari sebelum ini.
6. Walaupun berjaga malam kerana anak kurang sihat,tetapi tetap bertenaga diwaktu pagi.

Buat masa ini itu yang shailla alami sekarang, shailla akan terus minum untuk melihat lagi perubahan yang akan berlaku. Mana tahukan dengan minum jus asam kunyit madu ini, shailla boleh dapat balik berat badan ketika anak dara dulu..cewahhhh...hahahha.

Maklumat Produk :

Berat -/+ 360ml
Harga RM12.00 Sebotol

Keterangan lanjut boleh layari :

https://www.facebook.com/azrina.samsudin

https://www.facebook.com/jusasamkunyitmadu/

Sekian Terima Kasih

September 15, 2017

The Regency Waterfront Hotel Kuala Terengganu

Assalamualaikum ❤️


Hai semua, ini merupakan penginapan sha seterusnya ketika berada di Terengganu. Alang-alang kami konvoi naik ke Kuala Terengganu, jadi kami terus menginap di The Regency Waterfront Hotel Kuala Terengganu. Ini berikutan anak-anak tidak dapat mandi manda di pantai. Jadi kami sekeluarga tukar rancangan untuk membawa mereka mandi kolam. 


Di atas adalah pemandangan dari luar hotel sha. Kalau korang dapat lihat, hujung bangunan itu adalah laut. Jom sha kongsi sikit pemandangan di dalam bilik hotel pula. 

Tempat Tidur

Bilik Air

Sebenarnya keadaan katil sewaktu datang kemas sahaja. Tetapi bila dua orang gergasi itu telah naik memang hancurlah jadinya. Ruang bilik dia sangat besar dan susun atur perabut juga tersusun kemas. Bilik kami merupakan bilik mempunyai penghawa dingin.dan mempunya sebuah katil bersaiz quuen. Sha menginap disitu selama satu malam kerana keesokkan harinya kami akan bergerak pulang ke rumah di Sungai Buloh Selangor. 


Ketika masuk ke bilik hotel,lebih kurang pukul 3 lebih. Jadi kami anak beranak rehat sebentar kemudia pukul 5 petang kami bersiap untuk mandi kolam. Kolam dia terletak dibangunan sebelah iaitu berhadapan dengan hotel. Kalau korang lihat gambar dari kuar bilik hotel itu, terdapat satu bangunankan? Disitu tempat untuk mandi kolam. Anak sha yang pertama memang mandi sampai tidak ingat dunia. Jenuh paksa naik untuk balik ke bilik hotel. Manakala anak sha yang nombor dua pula, mandi sampai tertidur. Bila waktu sudah hampir tujuh malam, kami semua berangkat pulang untuk mandi, solat dan bersiap untuk pergi undangan makan malam di rumah saudara yang duduk area situ. Selepas makan malam, sha singgah di downtown tapi sekejap sahaja kerana anak-anak semua sudah tidur keletihan. 


Keesokkan paginya, bangun pagi, bersiap-siap terus pergi sarapan pagi. Sarapan disitu memang banyak pilihan begitu juga dengan masakkan dia boleh tahan. Memang tidak akan rasa menyesal. Itu bergantung pada tekak masing-masing tapi buat kami sekeluarga memang tidak ada komplain tentang rasa makanan disitu malah kami siap lepak lagi disitu sampai waktu habis. Mula masa breakfast adalah dari pukul 7 pagi hingga 10.30 pagi. 


Selepas perut kenyang jadi kita kena bersenam sikit untuk membakar lemak yang ada. Aktiviti sha dan keluarga seterusnya adalah bermain bowling yang juga terdapat di dalam bangunan itu.

Kitaorang main sampai pukul 11.30 am, kemudian pulang ke bilik untuk berkemas dan check out hotel pada pukul 1.00 pm. Sebelum pulang ke rumah, ada beberapa tempat yang sempat singgah. Yang itu sha akan cerita di entry akan datang.

Sekian Terima Kasih. 

September 13, 2017

Pantai Paka, Terengganu

Assalamualaikum ❤️


Ini merupakan pantai kedua yang sha singgah ketika berada di Terengganu. Pantai ini kalau tidak silap terletak dalam daerah Dungun dan berdekatan dengan daerah kemaman.


Selepas melawat saudara, kami terus singgah disini untuk lepak dan menghirup udara segar. Kawasan pantai ini memang nampak bersih. Selain itu chalet turut disediakan disitu. Terdapat beberapa gerai yang menjual makanan seperti keropok lekur, ikan celup dan lain-lain makanan lagi.

Untuk mandi manda disini macam tidak sesuai kerana ombak dia agak kuat. Kalau untuk beriadah, lepak-lepak dan ambil gambar memang sesuai. Okay sampai disini sahaja entry shailla, jumpa lagi di entry akan datang.

Sekian Terima Kasih

September 12, 2017

Pantai Teluk Bidara Dungun Terengganu

Assallammuaikum ❤️


Kalau sudah sampai Terengganu, rugi dan macam ada tidak lengkap pula rasa jika tidak singgah pantai. Di sini terdapat beberapa pantai yang cantik untuk lepak-lepak sambil tenangkan fikiran dan beriadah bersama keluarga.


Pantai yang sha maksudkan adalah pantai Teluk Bidara. Pantai ini terletak di dalam daerah Dungun. Kalau korang dari arah bandar dungun, korang akan melalui jambatan baru dungun.

Apa yang menariknya adalah, ketika dalam perjalanan ke sini, korang akan melalui kawasan kampung. Seronok rasanya hati ketika melalui kawasan kampung itu. Untuk sampai ke destinasi, terdapat banyak simpang yang perlu korang lalui. Jangan risau, setiap simpang terdapat papan tanda, jadi kalau betul ikut,memang tidak akan sesat.


Ketika sha sampai disini, cuaca agak baik, jadi sempatlah kami bermain-main di titi air. Pasir disini memang putih dan ombak pula terkadang kuat dan terkadang tenang. Tapi malangnya sini tidak boleh mandi sebab ada tertulis di signboard. Tapi kalau korang hendak tahu, ketika itu ada sahaja beberapa orang yang mandi.


Untuk mengelak kejadian yang tidak diingini, kami hanya bermain pasir dan air laut ditepi gigi air. Selain itu juga kami bermain layang-layang yang kebetulan ada bawa ketika itu. . Bila masa telah menunjuk hampir 7 malam, kami pun bergerak pulang ke homestay. Sebelum pulang, kami singgah dahulu gerai yang berada ditepi jalan untuk bungkus goreng pisang.

Alamat : Pantai Teluk Bidara, 23000 Kuala Dungun, Terengganu, Malaysia

Terima Kasih

September 11, 2017

Pertama Kali Sambut Raya Haji di Terengganu

Assalamualaikum ❤️


Hai semua, apa khabar? Di harap dalam keadaan sihat selalu. Okay kali ini sha ingin cerita tentang percutian sha ke Terengganu. Sha jatuh cinta dengan Terengganu ini sejak sha berkahwin dengan suami lagi. Sha cuti bulan madu juga di Pulau Redang, Terengganu.

Ada beberapa perkara yang buat sha jatuh cinta dengan Terengganu ini iaitu pertama adalah pantai dan kedua adalah makanan.

Ketika cuti sempena hari Kemerdekaan dan juga cuti Hari Raya Haji sha dan juga keluarga mertua telah pergi bercuti sambil melawat saudara mara mertua yang berada di sana.

Berbalik pada sambutan Hari Raya Haji di sana, bagi sha sama sahaja dengan di Selangor. Kami telah menyewa homestay milik saudara mertua dan bergotong royong untuk menyediakan juadah Hari Raya Haji seperti ketupat, rendang dan masak lodeh. Pada belah malam pula bergotong royong bakar BBQ.


Barisan model-model yang bergelar mak-mak orang di Hari Raya Haji. Sang suami,  selepas balik sembahyang raya, makan dan terus tidur. Jadi kami sang isteri-isteri sahaja bergambar. Pada Hari Raya Haji kali ini makanya tidak dapatlah lihat sembelihan lembu seperti raya-raya yang lepas. Selepas sembahyang jumaat, kami semua bergerak ke rumah saudara yang terletak di Bandar Ketengah Jaya Dungun, Terengganu.

Sudah masuk makan tenghari, masa untuk makan!  sha akan sambung lagi cerita tentang Terengganu di entry akan datang.

Sekian Terima Kasih 💕
Logo KBBA

WARNAI RAMADAN DI KLANA BEACH RESORT PORT DICKSON – SAJIAN NASI PADANG & SELERO NEGERI SEMBILAN

  Assallammualaikum Hai semua, minggu lalu Sha berkesempatan menghadiri pelancaran Bufet Ramadan 2024 bertemakan Nasi Padang & Selero Ne...