September 05, 2016

Parenting | Hobi Baru Anak Suka Mengutip

Assallammualaikum

Ketika anak sedang meningkat usia semakin bermacam perangai. Perangai terbaru Areez adalah suka mengutip. Sebagai seorang ibu, Shailla juga risau tentang kesihatan anak. Betullah orang dahulu kata, kalau anak seorang yang pantas maka kita sebagai ibu bapa kena dua kali pantas daripada anak. Sering kali juga terjadi yang Shailla terlepas pandang ketika Areez mengutip.

Sebagai seorang ibu juga, Shailla kena pandang dari sudut lain pula dimana sebenarnya Areez sedang bereksplorasi dengan alam sekelilingnya. Sebenarnya beginilah cara Areez mengenali dan memahami sesuatu benda. Menurut teori perkembangan kognitif oleh Piaget, anak kita akan melalui fasa pertama yang dipanggil sensorimotor stage. Ketika ini anak kita akan mengenali persekitaran dan memahami diri melalui deria lidah, mata, telinga, hidung dan kulit.

Aktiviti suka mengutip adalah kerana mereka tidak tahu dan tidak faham yang perbuatan itu tidak bagus malah boleh membahayakan kesihatan. Justeru itu, kita sebagai ibu bapa kena lebih peka dan memastikan ruang permainan atau rumah sentiasa bersih. Selain itu tiada pastikan tiada barang-barang yang kecil dan merbahaya bersepah di atas lantai. Dengan cara ini juga sebenarnya kita dapat mendisiplinkan diri agar sentiasa megemas rumah. Persekitaran yang bersih akan membuat seisi rumah rasa selamat dan sihat. Okay sampai disini sahaja entry Shailla, jumpa lagi di entry akan datang.

Sekian Terima Kasih

1 comment:

  1. Bab mengutip ni memang anak2 cepat jerr kan, mak ayah tak boleh nak leka, terkadang benda yg dia masukkan dalam mulut tu bahaya pula tu

    ReplyDelete

Logo KBBA

WARNAI RAMADAN DI KLANA BEACH RESORT PORT DICKSON – SAJIAN NASI PADANG & SELERO NEGERI SEMBILAN

  Assallammualaikum Hai semua, minggu lalu Sha berkesempatan menghadiri pelancaran Bufet Ramadan 2024 bertemakan Nasi Padang & Selero Ne...