Wednesday, March 11, 2015

Contoh Bajet Perkahwinan Untuk Pengantin Perempuan

Assallammualaikum


haiiiiiii semua...apa khabar? di harap dalam keadaan sihat sejahtera. Okay entry shaila kali ini adalah untuk berkongsi tentang bajet perkahwinan untuk pengantin perempuan.Seperti yang kita tahu, bajet antara penting dalam membuat sesuatu majlis, tidak kiralah Majlis pertunangan, perkahwinan, aqiqah, hari lahir dan sebagainya. Kerana dengan adanya bajet, ia dapat mengawal pengeluaran duit kita agar tidak terus mengalir macam air.

Dibawah adalah contoh draft list untuk buat bajet dalam sesebuah majlis perkahwinan bagi pihak perempuan.Berikut adalah beberapa perkara yang perlu (atau tidak) dalam sesebuah majlis perkahwinan Melayu. Sila cetak dan masukkan jumlah yang mampu dikeluarkan untuk setiap perkara berikut. Kira jumlah perbelanjaan anda dan semak panduan perbelanjaan perkahwinan yang diberikan di bawah.


Pra-perkahwinan:
Kursus perkahwinan
RM 
Kad jemputan
RM 
Setem
RM 
Cincin kahwin
RM
Perjalanan pergi dan balik untuk rombongan
RM
Tempat penginapan untuk rombongan
RM

Contoh Hantaran Perkahwinan
Sirih junjung
RM       
Jam
RM 
Set perfume
RM 
Wallet and belt
RM 
Mini cupcakes
RM 
Coklat
RM 
Cincin
RM
Sejadah
RM
 Kek
RM

Juruandam:
Pelamin
RM
Baju Resepsi
RM
Bunga pegang
RM
Bunga pahar
RM
Bunga telur/cenderahati tetamu
RM
Jurusolek
RM
Baju persalinan
RM
Hiasan bilik tidur
RM
Pintu gerbang
RM
Barangan hantaran
RM
Hiasan hantaran
RM
Solekan pengapit dan flower girls
RM

Video/Photography :
Videografi yang siap disunting
RM
Jurugambar
RM

Kanopi:
Kanopi
RM
Kerusi dan meja
RM
Alas meja
RM
Kipas siling
RM
Lampu
RM
Upah pekerja
RM

Hotel atau taman:
Kerusi dan meja
RM
Menu
RM
Penyambut tetamu
RM
Pengiring
RM

Makan beradap:
Set meja pengantin
RM
Kerusi dan Meja
RM
Alas meja
RM
Skirting
RM
Scallop
RM
Kerusi banquet
RM
Bunga bouquet
RM
Lauk pengantin
RM
Penanggah
RM

Katering:
Nasi dan lauk pilihan
RM
Buah-buahan
RM
Air (kordial)
RM

Hiburan:
Kompang
RM
Silat pengantin
RM
Cak lempong
RM
Kumpulan marhaban/berzanji
RM

Sistem PA:
Satu set sistem PA
RM
DJ / MC
RM

Bulan Madu:
Percutian
RM          

Jumlah Keseluruhan
Jumlah perbelanjaan
RM

Sila semak panduan perbelanjaan anda di bawah: 

a) Perbelanjaan dari RM 10,000 – 15,500

Jumlah sebanyak ini adalah perbelanjaan yang agak mewah bagi pengantin lelaki. Walau bagaimanapun jumlah ini hanya sesuai untuk majlis perkahwinan di rumah, bukannya di hotel mahupun taman. Pun begitu, anda masih boleh menjadikan perkahwinan anda ini yang paling indah buat anda dan pasangan anda.

b) Perbelanjaan sebanyak RM 15,501 – 25,500

Jumlah yang dikeluarkan adalah mewah untuk majlis perkahwinan di rumah. Jumlah ini masih tidak berpadanan jika dilakukan di hotel atau taman. Ini kerana jumlah tersebut masih belum mencukupi atau anda terpaksa membuat pinjaman daripada kaum keluarga, sanak saudara atau rakan-rakan. Walau bagaimanapun, anda boleh menceriakan hati pasangan anda dengan hanya membuat majlis di rumah kerana pelbagai perkara yang boleh didapati daripada jumlah bajet sebanyak ini. Tentu sahaja apa yang anda idamkan atau impikan untuk majlis tersebut akan dapat anda dipenuhi.

c) Perbelanjaan sebanyak RM 25,501 – 35,500

Jumlah yang akan dikeluarkan ini adalah jumlah maksimum untuk majlis di rumah. Tentu sahaja anda mampu menyediakan apa jua yang anda inginkan untuk majlis perkahwinan anda ini. Apapun, jumlah ini masih boleh dikurangkan agar berpatutan dan beli perkara yang anda perlukan sahaja. Itu lebih jimatkan? Erm… jika diikutkan jumlah ini masih belum benar-benar cukup untuk melangsungkan perkahwinan di hotel. Pun begitu, jumlah ini membolehkan anda menyewa sebuah dewan sederhana di sesebuah hotel dengan jemputan yang terhad. Itupun jika anda berkeinginan untuk melangsungkannya di hotel.

Semoga entry ini dapat membantu para bride to be semua.

Sekian Terima Kasih

12 comments:

  1. hehehehe tak sanggup sy nak buat kira-kira bab nikah kawin nih...keluar air mata tauuu hehehe ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhhh...sampai keluar air mata...dashyat tuuuu...huhuhu

      Delete
  2. terima kasih atas perkongsian..mohon copy yea untuk simpanan saya..hehe..byak jugak yg saya cut untuk kenduri

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saje copy...nanti email shaila...shaila bagi softcopy dia...ohhhhh yerrrr...sudah di betulkan...kursus perkahwinan itu...huhuhu

      Delete
  3. baru perasan, untuk kotak yang kedua tu memang tajuk dia kursus perkahwinan ke?

    ReplyDelete
  4. Wah banyaknya nak kena bajet ni.. Huhuhu... Thanks shaila tulis entri ni sebagai guide line..

    ReplyDelete
  5. sory, baru baca komen..ni email syazgreen89@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Nk jugak dear..
    ples email odyseey_saniah@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...