May 10, 2023

Korban Di Mekah Jauh Lebih Murah Berbanding di Malaysia

Sebagai umat Islam, kita semua sedia maklum bahawa ibadah korban merupakan antara ibadah yang amat dituntut dan digalakkan.

Menurut pendapat alim ulama ibadah korban bermakna penyembelihan haiwan ternakan tertentu pada tarikh mengikut kalendar Islam.

Tarikh yang dimaksudkan itu adalah jatuh pada tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah bagi setiap tahun.

Perintah Allah agar umat Islam melaksanakan korban ini adalah disyariatkan pada tahun ke-2 hijrah sekali gus dengan perintah solat Aidiladha dan juga zakat.

Hukum melaksanakan ibadah korban adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat digalakkan. Malah, pelaksanaan ibadah ini bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Ilahi.

Berlainan dengan mazhab Syafi’e, iaitu mazhab majoriti umat Islam di Malaysia, beberapa ulama mazhab Hanafi berpendapat bahawa korban hukumnya wajib.


Selain melakukan ibadah korban di tempat sendiri, korang juga boleh melakukan ibadah korban di luar negera seperti di Mekah mengikut kemampuan masing-masing. Kabanyakkan orang melakukan ibadah korban di luar negara kerana faktor kewangan dimana ibadah korban di luar negera jauh lebih murah.

Seperti semua tahu, korban yang terbaik adalah yang dibuat sendiri, dilihat depan mata, dimasak dan dijamu pada orang ramai. Namun, ada dikalangan kita yang tidak mampu atas sebab kos, masa, dan keadaan. Maka ibadah korban di Mekah ini adalah alternatif.


Pasti korang terfikirkan, boleh percaya ke melakukan ibadah korban di Mekah?. Shailla juga salah sorang yang pernah melakukan ibadah korban di Mekah untuk anak nombor 2. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar siap dapat Sijil Digital perlaksanaan akan diberi beserta gambar dan video Proses Korban.

UTS Trading menyediakan platform Korban dan Aqiqah secara atas talian untuk memudahkan urusan korang. Amal Korban menjamin pelaksanaan korban dengan lancar dan disalurkan kepada komuniti yang tepat.

UTS Trading dah 8 tahun berpengalaman dalam melaksanakan ibadah KORBAN di tanah suci Mekah.
  1. Paling murah dipasaran
  2. Paling dipercayai dan berpengalaman
  3. Servis yang pantas dan cekap
  4. Kami uruskan ibadah qurban anda dari A to Z.
  5. Ganjaran pahala berganda Qurban di tanah suci.
  6. Sijil Digital perlaksanaan akan diberi beserta gambar dan video Proses Korban.

Paling penting sebelum korang perlu periksa dahulu pihak yang mengendalikan korban itu adakah betul sahih. Korang juga boleh baca sendiri review jujur pelanggan bagi memastikan pihak itu pengurusan itu jujur dan amanah.Ibadah korban ini sebaiknya dilakukan setahun sekali tetapi disebabkan kekangan kewangan membuatkan ramai yang tidak mampu melaksanakannya.

Mengapa harga kambing korban disana lebih murah berbanding Malaysia? ini kerana kambing adalah makanan asasi di sana berbanding kita di Malaysia menjadikan harganya lebih rendah.


Bukan itu sahaja, ada negara tertentu yang penduduknya ramai fakir dan miskin. Mereka lebih memerlukan sumbangan daging yang jarang sekali dapat dirasai. Kalau korang hendak tahu, daging korban ini akan dieadarkan dibeberapa negara islam yang miskin seperti :

Azerbaijan Bangladesh - Burkina Faso - Chad - Comoros - Djibouti - Gambia - Ghana Guinea Bissau - Guinea Conakry - Iraq - Jordan - Lubnan Liberia – Mali - Mauritania Mauritania - Mozambique Niger – Pakistan - Palestin - Senegal - Sierra Leone - Sudan - Syria - Tanzania. 

Selain itu, Pusat sembelihan yang ada di tanah haram ini adalah dilesenkan dan diberikan permit. Pusat sembelihan yang terdapat di tanah haram adalah kurang daripada 10 tempat.


Kadangkala bukti bergambar atau video secara individual tidak dapat diberikan. Ini kerana terdapat beberapa faktor seperti:

  1. Jemaah Haji tahun 1444H 2 juta orang
  2. Purata sembelihan setiap orang Jemaah 1 ekor kambing iaitu sembelihan dam dan korban
  3. Sembelihan korban yang dibuat oleh penduduk setempat dan orang luar di tanah haram sekitar 1 juta ekor kambing
  4. Menjadikan jumlah keseluruhan sembelihan dalam masa 4 hari iaitu 10,11,12, dan 13 Zulhijjah sebanyak 3 juta ekor kambing
  5. Jumlah ini tidak memungkinkan pusat sembelihan memberi bukti berbentuk gambar atau video secara individu.




Untuk Info Lanjut

Facebook :

Web:

Whatsapp:

Korban Sebagai Tanda Taqwa & Keikhlasan
"Daging dan darah binatang korban itu tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya adalah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu"
(Surah Al-Haj:37)

Terima Kasih

2 comments:

  1. asalkan sah dan memudahkan urusan apa salahnya kan,sekurangnya b40 dapat la ikut beribadah juga huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah, sekurang-kurangnya dapat juga membantu...huhuhu

      Delete

Logo KBBA

WARNAI RAMADAN DI KLANA BEACH RESORT PORT DICKSON – SAJIAN NASI PADANG & SELERO NEGERI SEMBILAN

  Assallammualaikum Hai semua, minggu lalu Sha berkesempatan menghadiri pelancaran Bufet Ramadan 2024 bertemakan Nasi Padang & Selero Ne...