Penghantaran Borang Nikah | Shazillah Sani | Malaysia Lifestyle Blogger Shazillah Sani | Malaysia Lifestyle Blogger: Penghantaran Borang Nikah

Penghantaran Borang Nikah

Assallammualaikum

Hai semua apa khabar? di harap dalam keadan sihat selalu. Okay kali ini entry shaila berkisar tentang pengahantaran borang nikah. Boarang nikah korang boleh dapat di lawan web jais. Boarang nikah ada 2, satu untuk lelaki dan satu untuk perempuan, lelaki perlu selesaikan dahulu urusan borang nikah baru di turti oleh perempuan. Apabila pihak lelaki sudah siap borang nikahnya berserta cop oleh iman masjid, borang itu hendaklah di serahkan pada pihak perempuan untuk di bawa cop oleh tok kadi. Semasa penghantaran borang, macam shaila, abah shaila dan juga saksi yang uruskan. Apabila sudah siap mendapat pengesahan  tok kadi, borang itu harus dibawa ke pejabat agama islam di shah alam.


Ketika penghataran borang nini, korang boleh pergi sorang atau seeloknya pergi berpasangan sebab semasa shaila hantar borang, shaila pergi sorang, kemudian pegawai di kaunter itu bertanya juga mana bakal pengantin lelaki.


Selain itu, sebelum penghantaran, korang kena pastikan betul-betul daerah korang sebab satu pasangan ini, diorang lain daerah jadi borang diorang tidak boleh di sahkan oleh pejabat agama islam shah alam.


Proses penghantaran borang di shah alam agak teratur kerana semasa shaila, proses pengesahan itu, makan masa dalam 30 minit sahaja dan tidak perlu menunggu lama. Kadang-kadang yang merumitkan adalah apabila hantar borang tidak lengkap atau maklumat salah. itu yang buat proses pengesahan jadi lama.



Borang untuk ambil kad nikah juga di beri pada hari hantar borang pemgesahan nikah. Okay, apabila borang semua siap di cop, korang perlu bawa balik dan serahkan pada tok kadi masing-masing. kemudian done!! boleh lah nikah..hihihih

Sekian Terima Kasih

11 comments:

  1. leceh jugak borang2 ni ..huhu
    MG belum lagi serabut2 dengan borang2 ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini baru prosedure untuk tahun ini, akan datang tak tau lar...hihihi

      Delete
  2. bnyaknya borang nak kna isi..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue normi, memang banyak pun...huhuhu

      Delete
  3. serius zura dh lupa mcmmn rupa borang permohonan kahwin zura dulu.. hahaahahaah

    ReplyDelete
  4. dag dig dug.. tak berapa hari je lagi hari bahagia..
    Congrats to you..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi thankiewww zaza...jemput dtg yer..☺☺☺

      Delete
  5. wahhh..tahniah sis.. dah nak nikah dah.. bestnyee..hehehe..

    klik nuffy kfc..

    ReplyDelete
  6. teringat masa nak nikah haritu.. pening.. tp abah la bnyk tolong. segala urusan mesti pergi ngan abah. abah la temankan. alhamdulillah.. dipermudahkan. walaupun di pihak lelaki lambat sebab hsbnd tntera..

    ReplyDelete
  7. salam nak tanya untuk status diri untuk borang kad nikah tu kena isi ape ya sebab tak tau jg hehe

    ReplyDelete

INFO TERKINI