November 30, 2013

Oxybenzone Dalam Produk Sunscreen

Assallammualaikum


Hai semua, apa khabar? okay kali ini Shaila ingin bercerita tentang satu bahan yang terkandung dalam produk sunscreen. Bahan itu adalah Oxybenzone.Shaila terfikir untuk buat research tentang bahan ini adalah kerana dibawah kotak krim muka shaila ada tertulis " Amaran : Produk ini mengandungi Oxybenzone " .Ehhh...kenapa dia bagitau macam itu yer? bahaya ke bahan ini ?

Apa itu Oxybenzone?Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat, Oxybenzone yang berfungsi sebagai penyerap cahaya ultra ungu dan agen perlindungan dari sinaran matahari dikesan pada kulit hampir setiap rakyat negara tersebut. Dalam kajian epidemiologi manusia, Oxybenzone telah dikaitkan dengan kerengsaan, sensitif dan alahan.Oxybenzone adalah racun yang dikandung oleh penahan sinar matahari (sunscreen) yang menjadi faktor penyebab kanker kulit. Lebih baik gunakan sunscreen berbahan Zinx Oxide atau Titanium oxide.

Wahhh...rupanya bahaya juga bahan ini pada muka kita, kesimpulanya Shaila kena stoplah guna krim ini. Tapi baguslah pengusaha produk ini, dia bagi amaran awal-awal tentang bahan bahaya yang terkandung dalam produk ini.Yang tidak bagusnya, dia tahu bahan itu berbahaya tetapi kenapa masih dipasarkan atau mengantikan dengan bahan Zinx Oxide atau Titanium oxide. Shaila tidak tahu adakah sumber yang shaila dapat tentang oxybenzone ini adalah sahih TETAPI bagi shaila mencegah adalah lebih baik dari merawat.

Sekian Terima Kasih

7 comments:

  1. new info ni. Nak kena check sunscreen anis ade ke tak bahan ni.. thank for the info :)

    ReplyDelete
  2. tq 4 sharing...n ct pn xpham kalau btul die mmberi ksan knpa masih brade d pasaran kan?

    ReplyDelete
  3. Oh this is new, thanks for sharing. Malaysia is getting hot, is it a must for us to use a sunscreen as well? If so, suggest the good one that you been using? :D

    ReplyDelete

Logo KBBA

WARNAI RAMADAN DI KLANA BEACH RESORT PORT DICKSON – SAJIAN NASI PADANG & SELERO NEGERI SEMBILAN

  Assallammualaikum Hai semua, minggu lalu Sha berkesempatan menghadiri pelancaran Bufet Ramadan 2024 bertemakan Nasi Padang & Selero Ne...