Friday, September 20, 2013

Kenapa Allah Temukan Kita Dengan Orang Yang Salah

Assallammualaikum


Hai..apa khabar?siapa yang pernah melalui situasi ini?pasti ramai yang pernah melaluinya termasuklah shaila...serius dulu mula shaila memang selalu bertanya-tanya pada Allah dan diri shaila sendiri kenapa semua ini berlaku?apakurang shaila? dan kenapa semua ini berlaku pada shaila...sehinggalah shaila sedar bahawa....Sebenarnya apa yang berlaku pada kita ada hikmahnya.Selain itu,Allah ingin yang terbaik buat kita dan menguji keimanan kita.So di bawah beberapa sebab kenapa Allah temukan kita dengan orang yang salah..jom baca..^^

1. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

3. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yangg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.

8. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.

Sekian terima Kasih

18 comments:

  1. Allah itu maha mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Apa yang berlaku ada hikmah di disebaik itu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul itu niena..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...^^

      Delete
  2. Kenapa macam frust je ni Shaila??? sabar k..
    percayalah..ada hikmah disebalik apa yang berlaku.. redha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiadalah zaza..i'm okay..just teringat kisah lame..hee...^^

      Delete
  3. setiap apa yang berlaku ada sebab disebaliknya kan? sebab tu kalau dah bertemu dengan orang yang salah kita patut bersyukur atas apa yang terjadi...mungkin itu nak mengajar kita tentang realiti kehidupan atau tentang kehidupan itu sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tue farah..shaila sangat setuju dengan pendapat farah..^^

      Delete
  4. Salam akak, saya suka baca blog akak. Mudah-mudahan akak bersabar setelah dimiliki ini. Semua orang ada jodohnya masing-masing. Jiha lambat lagi kot..hee. Studioous.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. setuju !! dulu muni pon dapat orang yg slh . ingat dya lah segalanya lastly tak de jodoh dan compare dulu dengan skrg , lagi oke yang skrg . . tu la allah temukan dengan yang salah dlu dan akhirnya dpt yang betul2 syg muni . alhamdulillah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah hikmah disebalik apa yang berlaku pada kita..jadi kita harus bersyukur dengan apa yang telah Allah tetapkan..

      Delete
    2. Itulah hikmah disebalik apa yang berlaku pada kita..jadi kita harus bersyukur dengan apa yang telah Allah tetapkan..

      Delete
  6. Jue pn pernah lalui situasi macam nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah semua org xpernah terlepas dari situasi ini..

      Delete
  7. Nice sharing :)
    rasanya setiap org pernah mengalaminya !

    ReplyDelete
  8. Cintai Allah sebelom kita mencintai sesama manusia ^_^

    ReplyDelete
  9. betul tu shaila.. kadang2 rasa bersyukur.. sebab ia dapat memberi kita pengajaran sebelum kita terlambat.. :)

    ReplyDelete
  10. akak rasa ramai orang yang pernah lalui pengalaman ni...yang pasti...jodoh itu rahsia Allah...
    “………….Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui…” (QS: 216)

    ReplyDelete