Jangan buang air kecil dengan cara berdiri

Assallammualaikum



Sebagai perkongsian dan renungan kita bersama..(^_~)

Wahai Saudaraku Se-Iman Dan Se-Islam..
Hati-hatilah dalam membuang air kecil, kerana banyak orang tersiksa di dalam kubur akibat air kencing tersebut.

Rasulullah saw menasihati kita.
Bersabda rasulullah saw : ”Hati-Hatilah dalam membuang air kecil (air seni) kerana banyak orang tersiksa di dalam kubur kerana tidak berhati-hati dalam membuangnya”.

Untuk itu berhati-hatilah dalam membuang air kecil. Saya temukan banyak sekali dalam kalangan lelaki yang membuang air kecil dengan cara berdiri.
Saya sendiri pernah melihat teman saya yang membuang air kecil dengan cara berdiri, kerana ada saat itu saya tidak sengaja melihatnya. Setelah ia selesai dengannya,
Lalu saya bertanya kepadanya :
”Wahai temanku, janganlah engkau kencing dengan cara berdiri kerana banyak orang tersiksa dalam kubur gara-gara tidak berhati-hati dalam membuang air kecil, dan allah swt melaknat orang yang kencing dengan cara berdiri, Kencinglah dengan cara mencangkung agar air seni itu tidak melimpah ke mana-mana.

Iya menjawab :
hai temanku, kencing dengan cara mencangkung itu bagi perempuan, nanti aku jadi perempuan lagi…

Inilah jawaban temanku itu.
Astaghfirullah, ­Sesungguhnya jika ia tahu akan siksa kubur itu, nescaya iya tidak akan kencing dengan cara berdiri. Kencing dengan cara berdiri akan membuat air kencing itu memancut dan mencurah ke mana-mana.
Air seni yang terkena pakaian maka akan menjadi najis baginya. Dan jika iya melaksanakan solat, pastilah solatnya takkan diterima allah swt.
”Allah swt tidak akan menerima shalat seseorang, kecuali dalam keadaan bersih” (Hadist Riwayat at-Thabrani dan Al-Hakim).

Oleh sebab itu janganlah biasakan kencing dengan cara berdiri. Kencing dengan cara berdiri adalah perbuatan orang nasrani. Janganlah engkau mencontohi gaya hidup mereka. Kerana gaya hidup mereka semuanya tidak ada yang berpahala, bahkan mendapat dosa.
Oleh sebab itu kita dilarang kencing dengan cara berdiri. Ingatlah bahwa kebersihan itu sebagian dari iman. Sebuah pesan (Nasihat) untuk terkasih. Dari kekasih untuk yang terkasih. Perkataan baik itu datangnya hanya dari allah, dan perkataan yang buruk itu datangnya dari diri saya sendiri dan kekurangan saya dalam menuntut ilmu agamanya Allah swt..
Subhanallah Wabihamdih Subhanakallah humma Wabihamdika Asyhadualla Ilaa Hailla Anta Wa’astaghfiruka ­ Wa’atubu ilaik

Sekian Terima Kasih

21 comments:

  1. wah bgus info.. lagipon buruk sgt la kncing berdiri kalau ppuan. hehe

    ReplyDelete
  2. Betul tu..nice sharing shaila..memang banyak keburukannya membuang air kecil secara berdiri ni...

    ReplyDelete
  3. thanks shaila...untuk pengetahuan semua...saling ingat mengingati

    ReplyDelete
  4. Trima kasih krna mngingatkan kpd sy.. :)

    ReplyDelete
  5. Trima kasih krna mngingatkan kpd sy.. :)

    ReplyDelete
  6. mekasih kak info yg berguna utk kita semua.. :)

    ReplyDelete
  7. masalah jugak yg tukar bnda yg dh jadi kebiasaan..kite perempuan takpelaaa...lelaki yg kesian :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul itu..mmg susah untuk ingat..tp kitalah kena saling ingat mengingati..

      Delete
  8. thx for the gud info Shaila..
    actually selain mendapat dosa, kencing berdiri ni mmg tak senonoh sbnrnya..

    ReplyDelete
  9. erm..baru tahu.. Ya Allah, kalau la ada orng ppuan yang berbuat begitu, tak dapat nak byngkan..

    ReplyDelete
  10. very very nice info dear!
    mohon share @ my blog syirashahar.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Aikk.. ada ke ppuan kencing berdiri??!

    ReplyDelete

INFO TERKINI