May 30, 2013

Tips Agar Make Up Tahan Lama..^^

Assallamualaikum


Hai semua..disini saya hendak share dengan korang tips supaya make up tahan lama..Actually saya menghadapi masaalah dimana make up saya tidak tahan.Kalau pagi saya make up..tengok pukul 10.00 wajah sudah berbelak dan bedak jadi tidak rata terutama bila muka sudah start mengeluarkan minyak.Saya jenis malas hendak touch up...hehehe...kalau touch up pun after solat..itu pun kalau rajin..tapi selalu tidak touch up pun...kikiki...saya ada buat research pasal masaalah ini dan hasil research saya..saya terjumpa tips ini..just sharing maybe berguna..^^

Bersihkan Wajah

Sebelum kamu mula make-up, pastikan wajah kamu dicuci dengan betul. Pilih pembersih wajah yang sesuai dengan jenis kulit kamu. Misalnya kamu mempunyai kulit berminyak, cubalah pembersih yang bebas minyak dengan kandungan asam salisilat. Demikian pula jika kamu mempunyai kulit kering atau sensitif, carilah pembersihan dengan busa yang lembut.

Gunakan Pelembab

Pelembab wajah sangatlah penting. Ini tidak hanya untuk kulit luar kamu, tetapi juga memberikan nutrisi pada lapisan kulit. Jika kamu tidak menggunakan pelembab saat melaksanakan make-up, maka kulit kamu akan menjadi kering. Akibatnya make up cepat pudar.

Pakai Foundation

Foundation merupakan asas untuk make up kamu. Oleskan foundation secara merata di seluruh wajah terutama di kawasan yang mempunyai noda.

Bedak Tabur

Selepas memakai foundation, jangan lupa memakai bedak tabur pada wajah kamu. Hal ini memastikan agar wajah kamu tetap bebas minyak sepanjang hari.

Mineral Make Up

Make up yang mengandungi bahan mineral mempunyai daya tahan lebih lama dari kosmetik lain. Selain itu, make up jenis ini dapat merawat dan menghaluskan wajah.

Sekian Terima Kasih

10 comments:

  1. another thing...pakai primer...memang make up tahan lama...

    ReplyDelete
  2. nicee.. lissa kalau pakai mekap pun x tahan lama.. muka berminyakk.. =="

    ReplyDelete
  3. Nice tips . Nak follow la tips nyy ^_^ . Btw , jom join ! http://syanpunyabelog.blogspot.com/2013/05/segmen-1-by-syanpunyabelog-saya-nak.html

    ReplyDelete
  4. sy pon lebih prefer bedak tabur drpd bdk cmpact.hehe

    ReplyDelete
  5. nice sharing kak Shaila.. err iha pun jenis jaaaaarang touch up jugak, hihih..

    ReplyDelete

Logo KBBA

REVIEW : SUKA SUSU KAMBING COKELAT

Susu sememangnya bagus untuk kesihatan tubuh badan secara keseluruhan. Ia mengandungi sumber kalsium dan fosforus yang baik. Susu juga membe...